diumenge, 26 d’octubre del 2025

L’ESTACIO DE FRANCA DE BARCELONA UNA OBRA GAIREBÉ CENTENÀRIA

 

L’estació de Barcelona Tèrmino es va crear 1848 com l’estació terminal de la línia de Mataró a Barcelona entre les muralles i les cases de la Barceloneta, just al costat del Portal de Mar. Uns anys després el 1854, amb la incorporació de la línia de ferrocarril de Granollers, es va fer una de nova més propera a la Ciutadella i a l'interior de les muralles. Aquesta estació passaria a denominar-se Barcelona 2 i la de la línia de Mataró, Barcelona 1. L'any 1865, es va crear la Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França (TBF) com a fusió de dues companyies anteriors. Això va permetre que els trens de la línia de Mataró passessin a utilitzar l'estació de Barcelona 2. El 1878 es va inaugurar el tram fins a Portbou creant la connexió internacional amb França. Des d’aleshores aquesta estació va passar a denominar-se Estació de França i l’increment de trens anava creixent fins a superar el centenar diari.

Fotografia de l’estat de les obres de la nova estació el 1925  fetes des d’un dirigible de l’Escola Aeronàutica Naval

La Companyia MZA (Madrid, Saragossa, Alacant), després de la l’absorció de la TBF, gestionava al 1925 la xarxa de ferrocarrils de Catalunya que tenia una extensió 719 km repartida en  quatre ramals: 1) el que passa per Mataró, 2) el que passa per Granollers, 3) el que passa per Vilafranca del Penedès i 4) el que passa per Vilanova i la Geltrú. A Sant Vicenç de Calders aquestes quatre línies s’unien formant un vuit. D’aquest punt sortien les línies a França per Girona, la de Tarragona a Saragossa i la de Roda a Picamoixons.

Eduard Maristany i Gibert

La reforma de l’estació per poder donar resposta a la gran quantitat d’entrades i sortides de trens va esdevenir urgent. L’enginyer de camins Eduard Maristany i Gibert (1855-1941), que era director general de la MZA, va impulsar el 1924 la construcció d’una nova estació de ferrocarril a Barcelona. Uns anys abans havia dut a terme la construcció de Túnel de l’Argentera que va permetre connectar les estacions de l'Argentera i Pradell de la Teixeta travessant la Serra de Pradell raó per la qual el 1918 el rei Alfons XIII el nomenà Marquès de l'Argentera.


L'arquitecte Pedro Muguruza Otaño (1893-1952) va fer el projecte de la nova estació amb la col·laboració de Raimon Duran i Reynals (1895-1966), i de Pelai Martínez i Palacio (1898-1978) que es va encarregar de la coberta de les andanes. El setembre de 1925 la companyia MZA ja duia a terme la construcció que havia de ser monumental, però també còmoda i ben adaptada tant al transport de viatgers com de mercaderies.


El projecte preveia que la façana de l’edifici estigués composta per tres mòduls dos laterals de 30 m de longitud i un central de 65 m que corresponia al vestíbul, Des de la façana principal havien de sortir dos edificis laterals que amb l’anterior formarien una U a l’interior de la qual hi havia d’haver cabuda per a set andanes i dotze vies per a passatgers cobertes per una marquesina de dos naus. S’havia començat pels edificis laterals i es preveia que estaria a punt com a màxim a finals de 1929.

El 1926 s'estava muntant l’estructura d’acer de la marquesina que s’havia de cobrir amb uralita i vidre. Tenia 95m d’ample per 180m de llarg  i la sostenien 12 armadures situades a 15 m de distància entre elles. Aquesta coberta es va fer als tallers de la Maquinista Terrestre i Marítima. Josep Serrat i Bonastre que aleshores era l’enginyer en cap en va lliurar les imatges que apareixen a la revista Iberica.

El tram de carrer davant de l’estació que s’anomenava passeig de l’Aduana va passar a dir-se Marquès de l’Argentera en honor de l’enginyer de Camins, Eduard Maristany i Gibert.

Al 1927 es va preveure l’acabament de la coberta de les andanes i a l’any següent la part central de l’edifici on hi hauria el vestíbul. L’estació va inaugurar-se el 1929.

 

Bibliografia

“La nueva estación de viajeros de M. Z. A, en Barcelona” (1926) Iberica 648, 226-227.

Prats Tomás, J. (1925) “La nueva estación de ferrocarriles que M. Z. A. construye en Barcelona”. Iberica 594, 162-166

Sáenz Ridruejo, F. (2022) “Eduardo Maristany y Gibert. Marqués de Argentera. Ingeniero de Caminos, ferroviario”. https://historia-hispanica.rah.es/biografias/28370-eduardo-maristany-gisbert

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada